Buscar este blog

De Youtube a l'estrellat

ESTEVE RIPOLL ALLU? | MAGAZINE Dins la cabina dels estudis Angel Sound, Izah ultima els preparatius per versionar 'Cry M'a River', un cl?ssic dels 50 que ha estat interpretat per Julie London, Ella Fitzgerald i Diana Krall. Malgrat el refredat que arrossega durant la setmana -a causa del "modelet que va haver de dur al Mobile World Congress", on va treballar com a hostessa-, aquesta cantant barcelonina de 25 anys sap que ha d'aprofitar l'oportunitat.

Fruit de la llicenciatura en Comunicaci? Audiovisual, Isabel Hern?ndez-Bronchud, Izah, ha tirat d'agenda de contactes, i en l'estudi se citen Miki Mestres, t?cnic de so, el pianista Toni Saigi, Gemma Sellar?s, amiga i companya de promoci? de Izah , que la gravar?, i el seu representant, David Cardenal, responsable de LRC Management. En la cinquena presa -o el cinqu? round, com prefereix anomenar-, clava la versi?. "Per aix?, perqu? em d?na la gana, he fet aquesta versi? i la penjar?. I ning? m'ha de dir res ni he de demanar permisos ".

La motivaci? que l'ha impulsat a pujar aquesta can?? a Internet dista molt del reclam monetari, ja que no s'editar? comercialment. "M'agrada tenir continguts que no siguin nom?s la m?sica que faig, tamb? coses que m'agraden i influeixen. I aquest tema explica pel que estic passant en aquesta etapa", confessa.

Aquesta reflexi? casa amb l'opini? d'?lvaro Rebollo Ena, director de m?rqueting digital a Sony Music Espanya: "De la mateixa manera que la gent penja les seves fotos a Instagram per compartir el que fa i com veu la realitat amb els seus amics i la comunitat, el motiu principal per pujar v?deos personals a Youtube ?s el mateix. Tanmateix, el glamur del m?n de la m?sica i l'exist?ncia de programes de televisi? com Operaci?n Triunfo, La Voz o Factor X contribueixen a alimentar l'esperan?a de l'autor d'aquests v?deos de que pugui ser descobert, i accedir aix? a aquest m?n".

En aquest sentit, el seu company Santiago Men?ndez-Pidal, director art?stic de Sony Music Espanya, considera que el que veritablement incita a la gent a penjar els seus v?deos musicals ?s el fet que tots creiem que portem un artista dins, a m?s de la possibilitat de tenir "un aparador mundial gratu?t".

Assegut al sof? blanc del sal? de casa i amb una guitarra entre les mans va ser com Pablo Albor?n es va donar a con?ixer. Aquesta filmaci? casolana que va penjar a Youtube es va propagar com la p?lvora, i aquest malagueny de 23 anys ?s l'artista espanyol m?s reeixit de l'actualitat. Tant ?s aix? que la seva popularitat ja s'ha est?s a Llatinoam?rica.

En el cas de Justin Bieber, paradigma de Youtube, va ser la seva mare qui va voler compartir l'actuaci? del jove canadenc en un concurs de talents en qu? va acabar finalista. La seva progenitora va admetre que la seva intenci? va ser que els seus amics, que no havien pogut assistir a l'acte, el veiessin en acci?. No obstant aix?, aquest v?deo va propiciar que el seu actual m?nager, Scooter Braun, es fix?s en ell i el port?s a una audici? a Atlanta. Finalment, va fitxar per la discogr?fica de Cher, i la resta ?s hist?ria. No obstant aix?, Bieber reconeix obertament que internet ?s vital per la seva carrera. "Necessito Twitter i Facebook, que ?s com em puc connectar amb els meus fans. Les xarxes socials m'han ajudat molt. Sense elles i sense YouTube, la meva m?sica no hagu?s arribat a la gent", deia en una entrevista al Magazine l'any passat.

La clau de l'?xit de Youtube, que rep mensualment la visita de mil milions de persones, cal buscar-la en diversos aspectes, sost? Rebollo. "Pel que fa a la m?sica -diu-, destaca l'acc?s gratu?t als continguts musicals oficials (videoclips, making of, primers plans ...), unit a innombrables continguts no oficials interessants per als seguidors (v?deos presos en concerts, actuacions en cadenes de televisi?, etc?tera) i al costat de continguts generats pels usuaris (v?deos casolans amb m?sica d'artistes, flash mobs, karaokes, etc). I en general, el fet de poder trobar gaireb? qualsevol cosa a la plataforma, de caigudes gracioses a animals lluitant, passant per fragments de programes de televisi? ".

Per? segons Izah, la realitat ?s m?s senzilla: "Si tens una c?mera, o un col?lega que en tingui una, pots fer alguna cosa i penjar-lo. I aquest ?s l'?xit, que funciona tant per a qui vol publicar alguna cosa per la finestreta de Youtube, que si la amplies es pixela i es veu fatal, els artistes s'han adonat que no cal realitzar enregistraments car?ssime. Tampoc la ind?stria discogr?fica li d?na suport com abans ", revela Enric Palau, codirector del festival S?nar. Aix? explica que convisquin a YouTube produccions m?s assequibles amb altres merament casolanes, que segueixen estrictament la filosofia de "fes-ho tu mateix".

L?gicament, aquesta proliferaci? de v?deos penjats a YouTube respon a una tend?ncia consolidada que confirma que les vendes globals de m?sica gravada segueixen en caiguda lliure. Des de 1999 fins al 2008, el consum va decr?ixer en 12 milions de d?lars, passant de 28 a 16 milions de d?lars (uns 12,4 milions d'euros). I pirateria a part, un dels motius principals que expliquen aquesta evoluci? a la baixa rau en els canvis en els h?bits de consum musical dels joves. "Fa uns anys, per a la gent jove era una passada veure els v?deos a la MTV. Per? als joves d'avui en dia aix? els ?s igual, perqu? consumeixen la m?sica a internet i poden passar hores a Youtube veient v?deos i fent les seves llistes de reproducci? de v?deos. Fins i tot els artistes fan les seves pr?pies playlists ", assenyala el representant David Cardenal. "De fet, fins a la MTV ha canviat la seva manera de fer, i en horaris de m?xima audi?ncia programa continguts com Jersey Shore, un reality, deixant la m?sica per a la franja de la matinada", puntualitza.

Aquesta nova forma de consumir m?sica a trav?s de Youtube beneficia, en opini? d'?lvaro Rebollo Ena, a molts actors: "D'una banda, a les operadores, que cobren per l'acc?s a internet, necessari per poder gaudir del portal. Tamb? estan els fabricants de maquinari, que creen els dispositius amb els quals ens connectem, i els anunciants, que poden accedir a un p?blic massiu i molt segmentable al portal. D'altra banda, els usuaris es veuen afavorits, ja que gaudeixen de multitud de continguts i poden mostrar tamb? els seus, de la mateixa manera que les companyies discogr?fiques, ja que ?s un lloc m?s en el qual rastrejar nous talents i monetitzar continguts. Per?, per descomptat, ha beneficiat els creadors de la plataforma ". I, per tant, a Google, que despr?s de fracassar en el seu intent de crear una versi? pr?pia de la plataforma, va comprar YouTube un any despr?s del seu llan?ament, el 2005, per 1.650 milions de d?lars (1.279.000 d'euros). Actualment, YouTube ?s la segona major plataforma de recerca del planeta. La primera ?s Google.

Per a Marc Gili, cantant i lletrista del grup Dorian i que va treballar en una multinacional discogr?fica, "Internet t? una cara i una creu per a la m?sica. La cara ?s que mai en la hist?ria com ara el m?sic ha tingut tanta capacitat de manejar la seva carrera . La creu ?s que, com tot just es venen discos, les discogr?fiques no tenen diners per apostar per bandes noves, i potser molts es desanimin i el deixin ".

No obstant aix?, cada vegada m?s apareixen aspirants a artista que, seguint els passos que van portar a l'Olimp del pop Justin Bieber, Pablo Albor?n o al core? PSY-qui ostenta el r?cord de visionats a YouTube amb 1.400 milions de reproduccions del seu 'Gangnam Style '-, pengen les seves maquetes o versions a la plataforma.

Per Gili, a m?s del talent innat, ?s imprescindible un suport exterior per aconseguir un triomf real. "Crec que hi pot haver un germen al principi-diu-, per? gaireb? sempre ho venen com una cosa casual i darrere resulta que hi ha una gran discogr?fica. ?s veritat que a internet hi ha una llavor que fa que les coses aut?ntiques i que tenen m?gia o alguna cosa especial es propaguin a gran velocitat, per? no ?s menys cert que un artista sol a casa no pot arribar al p?blic si no t? la col ? laboraci? d'una discogr?fica o una ag?ncia de management. En definitiva, necessita eines, perqu? l'artista no pot arribar a tots ".

Macaco, el v?deo 'Moving' t? dos milions de visites, subscriu aquesta opini?. "Al principi molts van pensar que internet es carregaria les discogr?fiques. O que la gent podria penjar-hi les can?ons i tothom les veuria. Per? s'ha demostrat que si no hi ha un suport extern a tot aix?, YouTube ?s simplement un vehicle. El ?nic que funciona molt b? s?n coses m?s anecd?tiques, que solen ser can?ons amb alguna xorrada o un ball absurd. Per a mi, aix? ?s anecd?tic ".

"Nom?s cal que el concepte enganxi"

Com a contrapunt a aquestes opinions, ?lvaro Rebollo Ena, de Sony Music Espanya, considera que qualsevol persona pel seu compte pot aconseguir ?xit a la plataforma. Descriu la recepta: "Nom?s cal que el concepte del v?deo enganxament amb la resta de la comunitat, convertint-se en un fenomen viral, estenent-se per les xarxes socials a tot el planeta i augmentant el seu nombre de reproduccions? Cosa que, d'altra banda, no ?s tan f?cil de fer ".

L'?ltim exemple el protagonitza Baauer, un m?sic sorgit de l'underground que fa una m?sica molt vinculada amb el trap-vessant que uneix rap meridional amb electr?nica-. Confirmat per a l'edici? del S?nar d'enguany Baauer ha arribat a liderar diverses setmanes les llistes nord-americanes amb el seu single 'Harlem Shake', que ha derivat en un fen?menoultitudinario de molta viralitzaci?. Enric Palau, que reconeix que el van contractar per al festival abans que fos mundialment conegut, ofereix la seva visi? dels fets: "Arran d'utilitzar-seu tema, s'ha convertit en un fenomen participatiu i aparentment espontani d'internet en qu? la gent fa les seves coreografies. I aix? ha catapultat a un artista d'un segell underground a triomfar en les llistes americanes. ?s una reflexi? interessant, perqu? ni pertany a una multinacional ni ha passat per les vies tradicionals de llan?ament. Pel que ja estem quinze passos per davant del que era la ind?stria tradicional de la m?sica. I si hi ha una gran orquestraci? darrere, ?s molt discreta ".

Les grans companyies discogr?fiques estan molt atentes a l'esdevenir de Youtube. Ho confirma ?lvaro Rebollo Ena: "A m?s de la nostra xarxa habitual de contactes, des de fa uns anys, estem pendents de les xarxes socials i de plataformes com Youtube per detectar fen?mens incipients que puguem donar suport, portar a un altre nivell i traslladar a m?s p?blic". Marcelino Moraleda, cap de vendes digitals a Sony Music Espanya, afegeix sobre aix?: "Cal estar alerta davant fen?mens com el de PSY, que no s?n exclusivament musicals. Nostra companyia va identificar, per exemple, l'?xit en la xarxa de 'Ai es eu te pego ', una can?? m?s de sertanejo-m?sica popular brasilera-i que havia traspassat al m?n del futbol, ??i va aconseguir l'explotaci?, no nom?s per a Espanya sin? per a gaireb? tota Llatinoam?rica i Estats Units, del qual va ser el v?deo m?s vist de Youtube el 2011. El del 2012 va ser el de PSY, i qui sap si Peter l'Anguila, amb milions de visionats ja, no ser? el fenomen del 2013 ".

Una nova televisi?

Amb 72 minuts de v?deo penjats cada 60 segons, Youtube s'ha convertit en la nova televisi?. "?s un gran canvi definitiu, que es va postular fa uns anys com un futur, per? que ja ?s una realitat. En molts moments est? suplint completament a la televisi? tradicional", opina Palau. Tant ?s aix? que alguns artistes s'han llan?at a crear els seus propis canals de televisi? vinculats dins de YouTube.

Un exemple es troba en Potato, el canal que acaben de fundar les fi gures de l'electr?nica Skrillex, Diplo i A-Trak. No obstant aix?, si hi ha un artista amb una vasta experi?ncia en la mat?ria, aquest ?s Snoop Dogg, recentment reconvertit en Snoop Lion.

El raper nord-americ? t? dos projectes en marxa, el seu noticiari de tall marcadament ir?nic i un programa amb una estructura similar a Gran Germ?. "La grandesa de la seva iniciativa-revela Palau-?s que no ha hagut d'anar a un canal de televisi? a proposar; directament l'ha creat. I est? treballant amb marques comercials i llan?ant productes a trav?s del seu canal. No s? com ho finan?a ni el negoci final que hi ha darrere. Per? almenys s'ha saltat tota la censura que trobaria en un canal tradicional ". "De fet, dir televisi?-afins signatura Palau-sona molt antic. ?s esperar a veure qu? fan fora. En canvi, YouTube ?s una tele a la carta que permet que busquis el que vulguis".

Canvi sociol?gic

Aquesta nova televisi? a la carta tamb? porta impl?cit un canvi sociol?gic, ja que el seu consum pot realitzar-se a dist?ncia i mitjan?ant dispositius m?bils com tel?fons, tauletes o ordinadors. Encara que tamb? des del sal? de casa a trav?s de les anomenades smart TV, sempre que l'ample de banda ho permeti.

Dues setmanes despr?s de l'enregistrament del videoclip, Izah aprova el resultat. Amb el seu somriure habitual, reconeix: "M'agrada l'ambient cl?ssic que li d?na el blanc i negre. ?s el que buscava. Fer alguna cosa real". No obstant aix?, l'activitat no s'atura, i adverteix que est? "m?s nerviosa pel pr?xim v?deo, que ?s un tema meu", que per la versi? de Cry M'a River. Aquesta can??, que revela que es titular? No ho sap ning?, formar? part de l'imminent llan?ament d'Izahblues, un EP de cinc composicions. Ser? en format digital "perqu? el que volem ?s arribar a molta gent", relata David Cardenal. "Tal com est? la ind?stria, ?s millor fer-ho amb un format digital amb promoci? i un bon videoclip a Youtube. Cal optimitzar molts recursos, sobretot en un segell petit com el nostre. I ?s que si les discogr?fiques estan com estan, ?s perqu? no ho han fet mai ".


View the original article here